Användarcentrerad utveckling – nu även på andra sidan

Under veckan som var anordnade O’Reilly konferensen Gov2.0. En av lanseringarna var speciellt kul att se för mig – platsen ”Citizen-Centered Solutions”. Här försöker man lysa på deltagarna, medborgarna, användarna, och den öppna dialogen… sådant vi på Vinnova, vi i Europa, sedan länge stöttat och ‘gillat’. Vi har Living Labs och mycket mer. Men. Det finns mycket mycket kvar att göra, och mycket att lära av hur de gör på andra sidan Atlanten, speciellt i de demokratiska deltagandeprocesserna.

Update: Denna publicerades tidigare på en annan blogg, men där passade den inte längre. Och, ska noteras, jag jobbar alltså på Vinnova, men uttalar mig på intet sätt, i detta forum eller någon annan stans, för Vinnovas räkning. Om jag inte explicit säger så, dvs. Vilket jag nog inte kommer göra någonsin, då jag inte jobbar på V:s kommunikationsavdelning.

7 reaktioner till “Användarcentrerad utveckling – nu även på andra sidan

  1. Det har på senare tid kommit bra exempel på tävlingar och priser från den sidan Atlanten. Jag tror att det kan vara ett effektivt sätt att sätta fokus på vissa utvalda frågor. De har lyckats extra bra med tävlingar inom öppen data (PSI), som NYC Apps och liknande.

    Om man grävde lite i din länk kunde man hitta en lång rapport om fördelar med priser och tävlingar.

    Det skulle också kunna vara ett sätt för oss att ge ut medel utan att skapa långa bindningstider. Kort och effektivt.

  2. Indeed. Jag har talat mig hes om fördelar med pris på specifikt PSI-området. Men de finns de som argumenterar emot. Vi behöver göra en mer formaliserad framställan tror jag, igen, med fler och bättre argument (från rapporten du refererar till m fl källor).

    1. Hej, hittade inte artikeln ovan om ”user innovation in services”, har du en länk?
      En annan nyfiken i en strut fråga, hur stöttar VINNOVA Innovation Management? Fick en fråga från dem, men förstod inte riktigt hur dom fungerade eller vilka de var, men om VINNOVA stöttar dem så måste de vara ”godkända”…eller tillhörande ett uni eller nåt??

  3. Innovation management – jag tror att de är i det närmaste helsponsrade via Arbetslivs-enhetens budget. men vet inte på vilket sätt, inom vilket program etc. ska jag kolla? (Annika Z-W, eller Carl Ridder eller… vet bättre):

Kommentera

